سنگ کابینت و پیشخوان, کوارتز, کورین

صفحه کابینت از جنس سنگ مصنوعی

انواع صفحه کابینت از جنس سنگ مصنوعی را در اینجا با هم بررسی خواهیم نمود:

سلام

امروز هم با یک مقاله دیگر در رابطه با انواع سنگ های مصنوعی پلیمری قابل استفاده در متریال ساختمان در خدمتتون هستیم. بیشترین استفاده این سنگ ها در آشپزخانه و روی کابینت هاست. بهتر است قبل از هرکاری انواع این متریال را فقط معرفی کنیم :

سنگ مصنوعی سالید سورفیس کوارتز
سنگ مصنوعی مشابه کوارتز
سنگ مصنوعی سالید سورفیس کورین
سنگ مصنوعی مشابه کورین ( تولیدات ما از این جنس سنگ ها هست )
سنگ مصنوعی Cultured Marble & Granite  ( تولیدات ما از این جنس سنگ ها هست )
سنگ‌های مصنوعی سمنت پلاست (Cement Pelast) (فقط در کف و نماها قابل استفاده هست )
سنگ مصنوعی اونیکس ( ONYX وPebble Design ) ( تولیدش مشابه 5 آیتم اول می باشد اما نتیجه کار همانند سنگ مرمر است. )
کفپوش سنگ مصنوعی یکپارچه صنعتی-پلیمری

این نکته را متذکر شویم که در اکثر نقاط کشور عزیزمان تمامی متریال بالا به نام های کورین ، کوارتز ، مامونایت و … به فروش می رسند. و تشخیص آن ها از هم برای مشتری عادی کمی دشوار است.

استفاده از جلوه‌های طبیعت در دکوراسیون منزل نه تنها جلوه‌ی زیبایی به خانه می‌دهد بلکه حس آرامش‌بخشی را هم به ساکنین خانه منتقل می‌کند. استفاده از سنگ‌های فوق در آشپزخانه به عنوان صفحه کابینت، حمام و … نمونه‌ای از به‌کارگیری جلوه‌های طبیعت در خانه است که این روزها طرفداران بسیاری هم پیدا کرده است. اگر شما هم به استفاده از این سنگ‌ها در دکوراسیون منزلتان علاقه‌مند هستید، جای درستی آمده‌اید.

 

اکثر سنگ های فوق حاصل ترکیت تخصصی از مواد پلیمری و و مواد معدنی مانند ATH سیلیکات ها و سایر پودر های معدنی و سپس ریخته گری در قالبهای مخصوص طی فرایند پرس ویبره وکیوم می باشد. ولی این نکته را به خاطر بسپارید که هر کدام از این سنگ ها خصوصیات مختلف و مزایا و معیب و متعاقبا قیمت های متفاوتی دارند.

این متریال علاوه‌بر منازل نیز در مکان‌های مختلفی مثل مراکز درمانی و بهداشتی، رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز تجاری و … نیز سنگ کورین بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که سنگ مصنوعی کورین توسط شخصی به نام دوپونت در سال 1967 اختراع شده است و تا به امروز برندهای مختلفی مثل استارون (سامسونگ)، هانکس، ال جی و … از سنگ‌های مصنوعی ویژه‌ای رونمایی کرده‌اند.

سنگ مصنوعی کوارتز :

کوارتز که با نام دُر کوهی هم شناخته می‌شود، سنگی بسیار سخت و مقاوم است. همان‌طور که می‌دانید الماس با درجه سختی 1 سخت‌ترین کانی موجود در طبیعت است و کوارتز با داشتن درجه سختی 0.7 از این نظر تفاوت چندانی با الماس ندارد. به دلیل اینکه کوارتز کانی بسیار کمیابی است، فرآورده‌های صنعتی حاصل از آن 100% طبیعی و خالص نیستند. به‌طوری‌که در فرآیند تولید سنگ مصنوعی کوارتز، 93% سیلیس طبیعی و 7% رزین و رنگدانه به کار می‌رود.

فرآیندی که در آن سیلیس (که به پودر میکرونیزه با دانه‌بندی ریز تبدیل شده) با رزین مخلوط می‌شود و در نهایت سنگ یکپارچه و لوکسی تولید می‌شود. البته در این ترکیب ممکن است از ذرات شیشه، سنگ‌های تزیینی، آینه، صدف و … هم برای زیباتر شدن ظاهر سنگ استفاده شود. این سنگ می تواند به عنوان صفحات کابینت در کابینت های لوکس مثل کابینت چوبی و کابینت ممبران آشپزخانه بکار برود.

سنگ مصنوعی کورین  :
کورین هم نوع دیگری از انواع سنگ‌های مصنوعی است. کورین یک نام تجاری است اما در ایران انواع سنگ‌های مصنوعی سالید سورفیس (solide surface artificial stone) را با این نام می‌شناسند. سنگ مصنوعی کورین حاصل ترکیب مواد پلیمری PMMA و ATH و برخی مواد معدنی مثل آلومینیوم تری هیدرات و بوکسیت به همراه رنگدانه است.

صفحه کورین و کوارتز برای چه کابینت هایی مناسب است؟
سنگ‌های مصنوعی کورین و کوارتز برای انواع و اقسام کابینت‌ها قابل استفاده و نصب است. شما میتوانید حتی برروی کابینت ام دی اف خود نیز سنگ کورین داشته باشید. اما به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی مثل یکپارچگی، ضد آب بودن، مقاومت بالا، عمر مفید طولانی و داشتن ظاهری جذاب و زیبا، معمولاً برای کابینت‌های کلاسیک گران‌قیمت و با طراحی‌های لوکس مثل کابینت های چوب و روکش چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در آشپزخانه‌ها معمولاً از سنگ کورین در موارد زیر استفاده می‌شود:

صفحه روی کابینت
سنگ اوپن
سنگ پیشانی اوپن
بین کابینتی سنگی
سینک ظرفشویی

مزایا و معایب صفحه کورین کابینت و سینک آشپرخانه
همان‌طور که ذکر شد، سنگ کورین در تولید صفحات کابینت و سینک آشپزخانه کاربرد زیادی دارد. اما قابل انکار نیست که این سنگ هم مانند هر متریال و مصالح دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه این مزیت‌ها و معایب را به طور کامل بررسی خواهیم کرد:

مزایا
بدون هیچ‌گونه درز و شکاف در محل‌های اتصال و مناسب برای تولید سینک‌های یکپارچه
ضد جرم و ضد باکتری (آنتی باکتریال)
مقاوم در برابر تغییر دما
قابل ترمیم و تعمیر
دارای خاصیت جلاپذیری
دارای شفافیت و قابلیت عبور نور
مقاوم در برابر اسیدها (خصوصا اسیدسولفوریک)
فرم‌پذیری بالا و مناسب برای طراحی
عمر مفید طولانی
نفوذناپذیری بالا نسبت به آب و مایعات
پاک شدن آسان لکه‌ها
ارزان‌تر از سنگ‌ گرانیت و کوارتز
دارای رنگ‌ها و طرح‌های متنوع

معایب
برخی مواد شیمیایی پاک‌کننده و یا قرار دادن ظروف داغ روی سطح سنگ های مصنوهعی ممکن است رنگ آن را تغییر دهد. اما با تعمیرات جزیی به حالت اولیه برمی‌گردد. ( البته قابل ذکر است که سنگ های مشابه کورین و کوارتز از نظر مقاومت گرمایی بسیار مقاوم تر از خود کوازتر و کورین مصنوعی می باشند. )
به مروز زمان از شفافیت سنگ کورین کم می‌شود.( مجموعه زیناس با افزودن مواد آنتی یووی حدود 70 در صد این مشکل را حل نموده است. ) البته به دلیل داشتن خاصیت جلاپذیری با استفاده از پولیش می‌توانید این مشکل را رفع کنید. 
مقاومت کورین در برابر خط و خش نسبتاً پایین است. به همین دلیل در صورت برخورد ضربه مستقیم چاقو ممکن است خش‌هایی روی سطح سنگ ایجاد شود. البته این مشکل هم با پولیش به سادگی رفع می‌شود. ( همچنین مقاومت شبه کورین ها در برابر خش پذیری بسیار بالاتر است ولی ایرادی که در اینجا مطرح است این است که سنگ های شبه کورین که از تولیدات شرکت زیناس می باشد قابلیت ترمیم کمتری نسبت به کورین دارند اما خیلی دیرتر از کوارتز و کورین دچار خط و خش می شوند.)

 

صفحه کابینت استفاده شده در سرویس یهداشتی

مطمئنا این مقاله به اینجا ختم نخواهد شد و مقالات بیشتری در این خصوص خواهیم نگاشت. 

اقتباس با تغییرات : سایت سلام ساختمان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *